Het is ietsje na tienen wanneer we in de ondergrondse parking van Gent-Zuid onze camera uit de koffer halen.

Als we , eens boven , de Lammerstraat opklimmen waait er een fel koud briesje.

Niet abnormaal want de zon staat pas op iets over achten , met dank aan het stelletje idioten dat naast hun portefeuille ook aan de zomertijd blijft vast hangen.

Maar vandaag geen verder gezeur, want we zijn op weg naar blijdschap.

Die van het ' Farcetheater' , voor de gelegenheid de komende uurtjes gehuisvest in de historische tempel van Romain ( Deconinck ) , de Minardschouwburg wiens grondvesten al dateren van het al even historische jaar 1907.

Het is Anthony ( Van Caeneghem ) , de stichter van het ' Farcetheater ', die ons - in hoogsteigen persoon – en in de inkomhal joviaal en vol enthousiasme de hand schudt.

' Ik geef geen hand ' , zegt Katja ons even later in het foyer , ' ik ben een beetje ziekjes en ik wil niemand aansteken '.

Men moet niet alles geloven wat Katja zegt.

Erg is dat niet , want echtgenoot en medespeler Jan ( Schepens ) geeft er ons twee.

Aan de rand van de toog zit een andere Jan er een beetje eenzaam bij.

Dat komt omdat diens man Koen ( Crucke ) nu al wordt opgeslorpt door Peter

( Van Asbroeck ) , Donaat ( Deriemaeker ) , Bob ( De Moor ) , Daisy ( Thys ) , en nogal wat ander schoon volk dat straks met Eveline ( Cannoot ) op de sofa mag.

Eveline gaat vanmiddag niet zingen , maar wel wat vragen afvuren.

Dat gaan we straks ook doen , alleen maar aan regisseur Chris Van Espen , omdat er anders geen beginnen aan is.

Want u kent het : ' Waarom hij wel , en ik niet ? '.

Voor het komende seizoen ( dat betekent vanaf eind augustus tot het voorjaar 2025 ) staan er zomaar liefst 3 producties in de steiger , en die worden nu al bij een hapje en een drankje aan de pers voorgesteld.

Allemaal ' Feel-Good ' komedies , je heet niet voor niks ' farce ' theater.

 

 

Er wordt gestart met ' Voor Hetzelfde Geld ' ( 30 /8 tot 3/11/2024 ) met in hoofdrollen Katja Retsin en ( ook op de Bühne) wederhelft Jan Schepens. Donaat Deriemaeker, Goele Deraedt , Peter Van Asbroeck, Anthony Van Caeneghem , Jan Verleyen en Steve Seigneur helpen er mee met de deuren slaan.

Voor speeldata , locaties , en tickets moet u hier zijn : https://farcetheater.be/voor-hetzelfde-geld-tickets/

 

 

 

In de rol van ' De Verlegen Versierder ' ( 6/12 /2024 tot 18/1/2025 ) kruipt Anthony Van Caeneghem.

Omdat ' Menno ' nog een groentje is in het delen van lakens krijgt hij de hulp van nonkel Bob . Niet Davidse, maar De Moor. Omdat het rond Kerst draait steekt Daisy (Thys ) op de affiche nu al in het rood.

Het opklapbaar bed is in tegenstelling met de actrices Heidi ( De Grauwe ) en Lisa

( Gerlo ) nu al uitgeklapt.

Achter deze link zitten de locaties , speeldata en tickets : https://farcetheater.be/de-verlegen-versierder-tickets/

 

 

Voor ' HOTEL POLITIEK ' ( 28/2/2025 tot 20/4/2025 ) krijgt het ' Farcetheater ' assistentie van ' De Compagnie van de Leute '.

We zien het niet zo gauw in het echt gebeuren , maar hier wil de burgemeester van Gent het met zijn secretaresse doen.

Maar met een lijk in de hotelkamer blijft er van de passie, en van de rest al snel niks meer overeind.

Jan De Raedt , Katja Retsin, Koen Crucke, Bob De Moor, Donaat Deriemaeker, Betty Bouckaert, Peter Van Asbroeck, Wendy Antoine , Anthony Van Caeneghem en Lieve De Coninck vormen de cast.

De zijn veel postjes , net als in het echt.

Hier ben je helemaal mee : https://farcetheater.be/hotel-politiek-tickets/

Chris Van Espen is niet alleen een gedreven en knap regisseur , hij is ook een warm en aimabel persoon.

Dat blijkt al gauw uit het gesprek dat we , na afloop van de persvoorstelling met hem

hadden.

Op de sofa , waar hij net met Eveline zat.

Bij het buitengaan wil Eveline nog een kus.

Die krijgt ze met plezier omdat ze daarnet heel goed heeft gepresenteerd , en eens niet heeft gezongen.

Dat laatste is een ' farce '.

Eens niet van ' Het Farcetheater ' , maar van ons.

(willy van bouchaute)

( camera : anne-marie couliez)

( foto's : farcetheater )

met heel speciale dank aan Jean-Pierre Goossens ( Gent in Beeld ) voor de extra beelden.