cool blue lochristi pieter zwart pancarte

 

De meeste directeuren zouden hun powerpoint projectie beginnen met “Mijnheer …, CEO van…”

Niet zo bij Pieter Zwart, waar gewoonweg “Pieter, Part of “ Coolblue” als eerste beeld op het scherm verschijnt.

Het is een jonge gast van amper 35, die na afloop van de voorstelling naast ons komt plaatsnemen. Maar wel een jonge gast met een onwaarschijnlijk snel succesverhaal.

Hij was 13 jaar terug één van oprichters van een kleine webwinkel, die gerund werd door aanvankelijk 4, later 3 vrienden-studenten, die naast hun studies nog wat centjes wilden bijverdienen.

De eerste plannen werden gesmeed in “De Dijk”, een Hollandse kroeg in Kralingen, dicht bij Rotterdam, waar ene Willem de talrijke bieren uitschonk. De vrienden zaten steevast aan tafel 7, voor sommige mensen het geluksgetal bij uitstek.

Maar met geluk alleen kom je er niet.

Pieter Zwart, Paul De Jong en Bart Kuijpers hadden meteen al een moto voor ogen “ Elke dag een beetje beter”.

En zie, wat in 1999 begon als een web-winkeltje waar alleen mp3 spelertjes en even later zakcomputertjes werden aangeboden, is nu uitgegroeid tot een megaconcern met 207 web-shops en 5 fysieke winkels, waarvan 3 in Nederland ( Eindhoven, Groningen en Rotterdam ) en 2 in Belgie ( Wilrijk, en sinds deze week Lochristi.)

“Coolblue” draaide vorig jaar een omzetcijfer van 168 miljoen euro, meteen goed voor de titel van grootste online elektronicashop van de Benelux.

Dit met amper 300 medewerkers.

 

cool blue lochristi management pancarte

 

Het nieuwe pareltje aan de kroon is de nieuwe “Cool Blue”-shop aan de Denen in Lochristi.

Het is Joost Backaert ( midden op de foto ) die het management van deze shop voor zijn rekening zal nemen.

We hebben speciaal gekozen voor mensen uit de streek, zei “Coolblue” manager voor België, Werner Bruyns ( rechts op de foto ) ons.

Waarom eigenlijk voor Lochristi werd gekozen hoort u van Werner in onderstaand interview.

Als we in hetzelfde interview directeur Pieter Zwart (links) vragen waar de naam “ Cool Blue” vandaan komt, krijgen we een wel heel verrassend antwoord…

 

cool blue lochristi team pancarte

 

Zeven mensen zullen de klanten in Lochristi met raad en daad bijstaan.

U kan er uw online bestellingen afhalen, nieuwe plaatsen om dan eventueel ook nog thuis te laten afleveren, u mag er met “retours” terecht, en kan er al uw vragen kwijt, kortom er is geen enkel reden om dit niet te doen.

 

We krijgen na afloop een knap, goed gesteven, boekje mee naar huis met heel wat eigenzinnige info en weetjes over het bedrijf zelf.

En, nu ze als Nederlanders ook in Belgie fysiek meer en meer voet aan de grond krijgen, geven ze in datzelfde boekje ook wat woorden en begrippen mee, die voor beide landen eigenlijk voor hetzelfde zouden moeten staan, maar ter plaatse toch ietwat verschillend worden benoemd.

In “ biertje doen” en “ pintje pakken” kunnen we inkomen. Ook nog in “ pinpas” en “bankkaart”. Zelfs nog in “kopje koffie” en “ tas koffie “.

Maar bij “ flitspaal” en “vallende ster” en bij “ parkeergarage” en “parking” hebben we toch zo onze bedenkingen.

Op dat punt is er toch nog wat werk aan de (web) winkel!

 

( auteur : willy van bouchaute )

( foto’s : anne-marie couliez )

 

Interview met Pieter Zwart en Werner Bruyns