• WEBSITE BANNER EDIT 2020 1.jpg
  • WEBSITE BANNER EDIT 2020 2.jpg
  • WEBSITE BANNER EDIT 2020 3.jpg
  • WEBSITE BANNER EDIT 2020 4.jpg
  • WEBSITE BANNER EDIT 2020 5.jpg
  • WEBSITE BANNER EDIT 2020 6.jpg
  • WEBSITE BANNER EDIT 2020 7.jpg
  • WEBSITE BANNER EDIT 2020 8.jpg

 

 

Mooi om deze zes gedreven mensen op één rijtje te zien zitten.

We hebben op de foto het rijtje een beetje verkapt omdat we u de meest expressieve beelden

van de personen aan deze tafel willen laten zien.

Want “identiteit ” daar draait het om op deze persconferentie, en ook bij wat er straks komt.

In het unieke kader van het Augustijnenklooster hoorden we ondernemer, maar vooral kunstliefhebber in hart en ziel, Fernand Huts, zijn nieuwste project voorstellen.

Na het enorme succes van “Voor God en Geld”, dat zo'n 70.000 bezoekers naar het Caemersklooster even verderop lokte is het nu tijd voor “OER- De wortels van Vlaanderen”.

Deze nieuwe tentoonstelling op precies dezelfde locatie in hartje Gentse Patershol opent op het moment dat we dit schrijven (15 maart ) zijn deuren voor het grote publiek en is toegankelijk tot minstens 6 augustus 2017.

De locatie van het gebeuren, het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster, laat al vermoeden dat ook de provincie Oost-Vlaanderen zijn volledige steun aan dit project verleend.

Gedeputeerde Jozef Dauwe schijnt hier zelfs met de hand op de Bijbel, in dit geval het kunstboek “Oer” dat uitgerekend vandaag van de pers is gerold, zijn eeuwige trouw te beloven.

Luc Demeester, boegbeeld van uitgeverij Lannoo en persoonlijke vriend van Fernand Huts stond er op om in hoogst eigen persoon dit boek te komen toelichten.

Het boek ligt trouwens nu al in de winkel en kost 45 euro.

Ook Openbaar Kunstbezit Vlaanderen besteedt met een mooi geïllustreerd themanummer van veertig bladzijden ruime aandacht aan de tentoonstelling “ OER”

Niels Schalley en Mark Vanvaeck ( respectievelijk gans links en gans rechts in de fotocollage) kwamen hier ook wat tekst en uitleg rond geven.

En dan is er nog Prof.dr.Katharina Van Cauteren, kunsthistorica en curator van deze tentoonstelling.

Nooit eerder ontmoetten we iemand die zo begeesterd is door kunst als Katharina.

Dit is de grootste speeltuin die een kunsthistorica zich dromen kan “, vertelt ze in het interview dat we gisteren met haar hadden.

Niemand krijgt het mooier gezegd.

 

 

  “OER” stelt de Vlaamse Kunst in de kijker van pakweg 1880 tot 1930 met o.a. toppers zoals deze Valerius De Saeleer ( Grote Winterzicht, ca.1926 ), Gust.De Smet ( Zomer, 1913 ), Frans Verhas ( De Tortelduif, 1880 ) en Fritz Van den Berghe ( Meisje in de tuin, 1909 ).

Vele stukken die hier te zien zijn komen uit privébezit en worden voor de eerste keer getoond aan het grote publiek.

En ook de presentatie is uniek.

“U wandelt als het ware zelf in een schilderij”, zegt de curator ons overtuigend.

En zo is dat, want de scenografie is is sprookjesachtig.

Kijk maar...

 

 

De witgekalkte bomen op “ Voorjaar “ het schilderij van Gustave Van de Woestyne staan er dus ook echt, hé.

Net als een carrousel waar Edgart Tytgat zo graag mee uitpakt, zoals op zijn “ Kermismolen en poppen “.

Ze hebben hier maar één paard neergezet en leven doet het ook al niet, maar rondjes draaien doet het wel.

 

 

 “Wedden dat u niet alleen uw overgrootmoeder of uw betovergrootvader gaat tegenkomen, maar ook uzelf !”, gaf Fernand Huts ons nog mee voor we aan onze toer begonnen.

Wat hij misschien ook wel tegen Mark Vervaeck zal hebben gezegd.

Zou die in een vorig leven hebben model gestaan voor Gustave Van de Woestyne toen die in 1908 “ De slechte zaaier “ door zijn penseel haalde ?

Geef toe, de gelijkenis is frappant.

Fernand Huts, zelf nooit verlegen om een grapje, ging dan maar samen met gedeputeerde Jozef Dauwe voor het schilderij “ De Veekoopman “ (1926) van Hubert Malfait postvatten.

 

 

Is de Latemse School hier sterk vertegenwoordigd, James Ensor's Oostendse burleske fantasieën krijgen hier ook hun plaats.

Aan wanden bekleed met bladgoud- dat was er toch nog van “ Voor God en Geld”- hangen onder andere zijn “ Skelet arresteert maskers “ (1891) , “Demon” (1933) en “Judas slingert de zilverlingen in de tempel” (1880 ).

 

 

Na de persvoorstelling stond er s' avonds een vooropening gepland voor ca. 250 genodigden uit de kunst- en cultuur wereld, met minister van Staat Mark Eyskens, zelf kunstschilder, als eregast.

De vroegere eerste minister (1981 ), wiens kabinet ervoor zorgde dat ook de jongeren vanaf 18 jaar mochten gaan stemmen, wordt op 29 april as. 84.

Maar de Leuvenaar ziet er nog uit als een “jeune premier”, en zijn stem klinkt nog altijd even krachtig.

Wie ooit redevoeringen van de man bijwoonde, weet dat dit stuk voor stuk pareltjes zijn.

En dat was vanavond niet anders.

Start van de avond was alweer het Augustijnenklooster, waarna in kleine groepjes werd afgezakt naar het Caermersklooster.

Waar iedereen weer zichzelf tegenkomt, ook minister van Staat Mark Eyskens.

Wij zorgden ervoor , met een beetje trucage weliswaar, dat dit al eerder gebeurde.

 

 

Afgesloten wordt er in stijl met een banket in de feeëriek ingerichte hallen van het Augustijnenklooster.

Trouwe medewerkers van organisator Fernand Huts, zoals Corinne Goenee (Indaver) en Paul De Loose (Katoennatie ) zorgen er ook hier voor dat alles piekfijn verloopt.

(willy van bouchaute)

(foto's : anne-marie couliez)

 

OER “, de Wortels van Vlaanderen

nog tot en met 6 augustus 2017

alle verdere info op : http://www.oer.vlaanderen/nl

Klik HIER voor DE FOTO'S

interview met Fernand Huts & Katharina Van Cauteren.