• WEBSITE BANNER EDIT 2020 1.jpg
  • WEBSITE BANNER EDIT 2020 2.jpg
  • WEBSITE BANNER EDIT 2020 3.jpg
  • WEBSITE BANNER EDIT 2020 4.jpg
  • WEBSITE BANNER EDIT 2020 5.jpg
  • WEBSITE BANNER EDIT 2020 6.jpg
  • WEBSITE BANNER EDIT 2020 7.jpg
  • WEBSITE BANNER EDIT 2020 8.jpg

 

 

 

Ze zijn in “ Le Bourget “ al aan hun 52-ste editie toe.

Dat kan tellen, zeker als je weet dat 's werelds grootste vliegtuigbeurs slechts om de twee jaar wordt georganiseerd.

De “ Paris Air Show “ is intussen hot, en met temperaturen van om en bij de 38 graden Celsius is het woord zelfs heel letterlijk te nemen.

Wij trokken naar de lichtstad in het voetspoor van ex-lijnpiloot André Buysse en dat zullen we geweten hebben.

André mag dan wel bij het “Sabena van toen" meestal achter de knuppel van een Boeing 737 gezeten hebben, de interesse vandaag voor de gloednieuwe Airbussen ( links de A 321 /Neo en rechts de A 350 XWB / 1000 ) hier was groot.

En terecht.

Vooral de lijn van de A350 XWB-1000, een toestel met 369 stoelen (in drie klassen) is adembenemend mooi.

De letters XWB staan hier voor eXtra Wide Body.

De cabine is zelfs 12,5 cm breder dan die van zijn concurrent de Boeing 787

 

 

Phippe Mhun ( links ) is senior vice president procurement-equipment systems and support bij Airbus en Laurent Martinez is er senior vice president en “head of services business unit”.

Ze zien het komende decennium het bedrijf nog spectaculair groeien.

Dat is wat wij op de persconferentie in detail mochten vernemen.

Beide heren laten mede het bedrijf dat in 1974 zijn eerste toestel, een A300, aan Air France afleverde, op volle toeren draaien.

De in “fel paars” gekleurde motor van de gloednieuwe A321/Neo, die tussen hen beiden afgebeeld staat, mag hier gerust symbool voor staan.

Het toestel dat even verder op het tarmac staat te pronken, werd gisteren officieel in ontvangst genomen door de IJslandse low cost maatschappij WOW Air, wiens ganse vloot al uit Airbussen bestaat.

Meer sprekend kan een vliegtuigmaatschappij-logo niet zijn.

 

 

Ook deze tweemotorige heli D-HECB A135 is een parel.

Zijn geluidsniveau is laag, zijn bereik is groot, en hij is ideaal voor reddingsoperaties en ambulance-vervoer.

 

 

Dit tuig ziet er minder vredelievend uit, en is het ook.

Links de FZ rocket launcher, die 12 lasergestuurde raketten kan afvuren.

U ziet in een van de openingen zelfs zo'n 70 mm raket zitten.

Rechts de MBDA Mistral raketlanceerder die aan een Caracal Heli kan worden gehangen en meestal gebruikt wordt bij “air to air” gevechten.

De raket heeft een lengte van 1,86 m en weegt zo'n 18,7 kg.

Ze haalt snelheden van 800 m/s en heeft een bereik van zo'n 6 km.

Die snelheid haalden we bij onze terugrit naar Vlaanderen in de verste niet .

En vandaag al zeker niet.

Pic de pollution. Vitesse maximale reduite de 20 km/ h” stond er te lezen op de actieve borden boven de “ Autoroute du Nord “ richting “Lille”.

Nog een “chance” dat we de taal van Napoleon toch een beetje onder de knie hebben.

Pic de pollution ? ”

Toch straf “ denken we zo bij onszelf, terwijl we de kerosine nog voelen branden op onze armen...

(willy van bouchaute)

(foto's : andré buysse)

 

Voor wie de “ Paris Air Show “ nog wil bezoeken.

Morgen vrijdag 23 juni 2017 gaat “ Le Bourget “ open voor het grote publiek en blijft dat tot en met zondag 25 juni 2017.

Alle verdere info op : https://www.siae.fr/ 

 

Klik HIER voor De FOTO'S

 

videosfeerbeeld Deel 1

 videosfeerbeeld Deel 2