Bobbejaanland werd afgelopen zondag weer eventjes met zijn roots geconfronteerd.
Tot midden jaren 70 was vooral het showelement dat er centraal stond,
met een theaterzaal waar zo'n 1000-tal bezoekers terecht kon en waar naast Bobbejaan nog andere zangers en muzikanten hun ding deden.
Bob Verelst, alias Bobby Setter was daar één van.
Wie gisteren het “ History Theatre “ binnenstapte zag er de man weer aan het klavier zitten : “ Hello Josephine, how do you do? … do you remember me baby like I remember you “.
Pure nostalgie en niet alleen in de theaterzaal, maar ook nog eens op 7 andere podia in het park.
En zo te zien iedereen in zijn nopjes, en een “ Marilyn”, in maagdelijk wit en knalrode boa, met ontblote dij tegen Eric “ Barry White” Conley aanschurend.
Die liet er zelfs even zijn Wit Paard in Blankenberge voor staan.
Als men via parking D het attractiepark binnenkomt loopt u zo tegen “ Kinderland “ aan.
Vandaag op “ Yesterdayland “ zal het als thuisbasis dienen voor alle optredende artiesten, de meesten al met heel wat kilometers op de teller.
Bespeuren we hier in de keuze van de locatie, en de benaming ervan, al een eerste lichte vorm van ironie?
Een van de vele podia kreeg de naam van “ Op volle toeren mee”.
De naam refereert naar een televisieprogramma begin jaren 70 op de Tros ( Nederlandse Televisie ).
De titel is onherroepelijk verbonden met de naam van de presantator, Chiel Montagne (schuilnaam voor ex-Radio Veronica medewerker Bert Van Rheenen).
Het programma richtte zich aanvankelijk vooral op de smartlappen - en schlagerwereld.
Van Rheenen mocht zondag in hoogsteigen eigen persoon opnieuw enkele artiesten aankondigen, waaronder Oscar Harris,Vader Abraham en Luv.
De laatsten zonder Patty Brard, maar wel met José Hoebee en Marga Scheide als originele bandleden.
De dames wilden echter een uur eerder dan aangekondigd het podium op, en stuurden zo een heel stuk van de planning in de war.
Dat is toch al enige verbetering tegenover vroeger, toen ze soms zelfs helemaal niet kwamen opdagen.
Met een Sam Gooris en een Frans Bauer, van recenter makelij, loopt dat gelukkig ietsje vlotter.
Omdat vele smartlappenkoningen en koninginnen die de snor van Chiel Montagne nog hebben zien ontstaan nog moeilijk op een podium raken, mochten Sam en Frans dus ook een paar liedjes komen zingen.
John Terra, wel nog daterend uit de tijd van “ Op losse schroeven” , de oorspronkelijke naam van “ Op volle toeren “ raakt wel nog op een podium.
Meer zelfs, je krijgt er hem zomaar niet af.
Schoon volk op het 70-ties podium.
Jan Keizer mag er dan nog wel kwiek uitzien, op 68-jarige leeftijd moet je op een podium toch niet al te gekke dingen meer doen.
Anny Schilder (58), die samen met Jan het Volendamse duo BZN vormt, is er toch niet helemaal gerust, net als de dames op de eerste rij.
Andere grote naam op dit podium was Toni Willé (64), die midden jaren 70 samen met haar 2 zussen de groep “ Pussycat” vormde.
Vanmiddag schalden hier dan ook wereldhits als “ Mississippi “ en “ Smile “ door de boxen.
Toni heeft nog altijd datzelfde frappante stemgeluid van vroeger.
Nu wordt ze niet langer ondersteund door haar zussen, maar wel door haar dochter Kimberley.
Die op haar beurt haar eigen dochter op het podium riep.
Voor het ontluikende leven in Kimberley's ronde buik was het nog te vroeg om enig “Pussycat”-geluid te produceren.
Mooi tafereeltje met 3 generaties Willé op het podium.
Ook Tony - “Is this the way to Amarillo- Christie (74) en The Rubettes met Alan Williams (68) kwamen hier hun ding doen.
Er toeren momenteel 3 groepen rond , die zich het predicaat “ Boney M “ toe eigenen.
Eentje was vandaag naar Lichtaart afgezakt.
Omdat het typische Boney M- geluid alleen uit de keel van Liz Mitchel (65) komt, en die er in Bobbejaanland niet bij was – we hadden zo gehoopt haar terug te zien - gaan we er dan ook niets over schrijven.
De 60-stage was een groot podium.
Moet ook, als je er live bands wil laten optreden.
De lessenaars waar de UB2 Big band featuring Yannick Bovy hun partituren op neer pootten ruimden als snel plaats voor 4 gasten die zich “ The Magic of the Beatles” noemen.
Een Britse band die niet allen heel erg hun best doen om er als Paul, George, John en Ringo uit te zien, maar ook om hun muziek vlekkeloos na te spelen.
Op krek dezelfde gitaren en versterkers als de Liverpool-boys toen.
Na The Troggs was het de beurt aan “The Fortunes “.
Leadzanger Rod Allen mag dan al wel 9 jaar dood zijn, ex-Dakota Eddie Mooney, die vanaf dan Rod's plaats innam, liet de Fortunes-hits als “ You've got your troubles” en “ Here it comes again” en al even mooi klinken.
Bouke Scholten mocht dit podium afsluiten met een hommage aan Elvis.
Een week terug stond de Drentenaar met zijn band nog in Memphis om er te spelen op een concert ter ere van de 40-ste sterfdag van de “ King”.
Goeie zanger en knappe gast.
Het kon niet anders, of er stond bij zijn optreden een massa volk aan dit podium.
Anderhalf uur lang.
Maar volgens ons was de strafste zangeres, op het 70-ties podium Cindy Alter.
Knappe Cindy scoorde eind jaren 70 met haar Zuid-Afrikaanse meidengroep
“ Clout” grote hits als “ Substitute” (1977) en “ Save me “( 1978).
De stem heeft duidelijk nog niets aan kracht ingeboet.
Goed gedaan Hugo (Foets) om deze dame naar “ Yesterdayland” te halen.
Ook op het 80-ties podium was het Zuid-Afrika boven.
Nádine is niet alleen beeldschoon, maar is ook nog eens een fantastisch goeie zangeres.
In haar thuisland is de 35-jarige joviale artieste een supericoon, met een half miljoen verkochte albums.
Nádine zette in Lichtaart een set neer van anderhalf uur, onder de titel van “Ladies of Pop “.
Daarin passeerden hits van onder andere Madonna, Kim Wilde, Tina Turner, Céline Dion en andere grote pop diva's de revue.
Alsof ze er zelf stonden.
Hoed af ook voor “Look Sharp “, de Nederlandse band die haar begeleidde.
“Look Sharp” mocht in de vooravond al een “tribute” aan Roxette brengen.
Selva Arguello Paz kruipt enig mooi in de huid van Marie Frederikson en Marco ter Beek zet hier op sublieme wijze Per Gessle neer.
Niet alleen de gelijkenis is treffend, ook de sound.
Kijk maar eens naar de metamorfose van Selva en Marco op de foto's van voor en tijdens de set.
Nog op het 80-ties podium: Crystal Dream ( U2 tribute ) , Johnny Logan, Ellen Foley,
“The Belgian Quo Band” en “ Abba Gold Europe”.
Deze laatste durven ook nogal eens in diverse hoedanigheden op een podium te verschijnen.
Radio Veronica was er ook.
En daar hebben we zelf niets dan goede herinneringen aan.
Met onze eigen seventies band The Garnets stonden we 4 weken lang in hun
“Veronica Top 40”, na eerst ( op 5 oktober 1974 ) hun alarmschijf te zijn geweest.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Alarmschijven_in_1974
Toen Marc Huylebroeck, die de presentatie verzorgde op het 70-ties podium, hoorde dat we er waren, moesten we zelfs even het podium op voor wat tekst en uitleg.
Marc (ex-Radio Contact) was er bij toen VTM werd opgestart en deed er onder andere de “voice over” bij het Rad van Fortuin.
Intussen ook al “history”.
Hugo Foets ( op rechtse foto links ), die samen met “Bobbejaanland” dit reuze evenement organiseerde mag terecht fier zijn op zijn werk.
Al zijn 8 podia ( want er was ook nog een “crooner corner”, een “history theatre“ en een “movie arena” ) toch wat veel op een dag.
Bovendien waren hier en daar nog wel wat punten, die voor verbetering vatbaar waren.
Onder andere de klank op laatstgenoemd podium liet volgens de artiesten die er optraden helemaal te wensen over.
Maar verder hoorde je er de artiesten niet klagen.
Ze werden door Julie en Bart (Zounds Management) in het artiestendorp dan ook wel heel erg goed ontvangen. Net als de pers trouwens.
Het is dus nu al uitkijken naar een volgende editie van “ Yesterdayland “.
(willy van bouchaute)
(foto's: jeroen d'havé/ anne-marie couliez)
Sfeerbeeld en interview met Nádine
Sfeerbeeld 70-ties podium
Sfeerbeeld en interviews met Frans Bauer, Chiel Montagne, Oscar Harris, Jean-Marie Pfaff en Sam Gooris