Louis Talpe en Julie Taton samen zien zitten op één podium is geen alledaags gebeuren.
En al zeker niet poserend met een “ Sinterklaasboek “ in de handen.
Een boek dat ze bovendien nog eens zelf hebben geschreven ook.
Het enig mooi toneeltje speelde zich gisteren af in het Stripmuseum, Zandstraat 20, 1000 Brussel.
De boeken worden op zo'n 150.000 exemplaren gedrukt.
Dat grote aantal is op zich al uniek, maar het feit dat beide boeken alleen via de warenhuisketen “Carrefour “ zullen worden verspreid, maakt het allemaal nog wat specialer.
Ieder die in één van hun vele filialen in België voor 12 euro “Unilever” producten koopt krijgt er meteen zo'n boek bovenop.
Ook alle lagere scholen in het land kunnen voor hun bibliotheek, via een coupon, een gratis exemplaar bij een filiaal van “Carrefour “ ophalen.
De boeken zijn nog maar net voorgesteld of er komt al kritiek, maar daar hebben we het later over.
Louis Talpe geraakte zo'n 11 jaar geleden bekend bij het grote (kinder) publiek door zijn rol als “ Toby “ in de Studio 100 serie “ Mega Mindy “.
Sindsdien zit de acteur/presentator met Kortemarkse roots niet meer stil.
Zijn vertolkingen in televisie series als “Aspe”, zijn hoofdrol in de musical 14-18, zijn presentatiewerk bij “ Eeuwige Roem “, en nu zijn “performance” in het tweede seizoen van “ Spitsbroers” op VTM, het zit helemaal goed bij Louis.
De laatste tijd vertoeft hij ook vaak in Nederland , waar hij eerder al bekend was door zijn rol in de soap “ Goede Tijden, Slechte Tijden “.
Het idee om bekende mensen Sinterklaasboeken te laten schrijven was daar door Unilever al eerder geconcretiseerd ,met onder andere voetballer Wesley Schneijder als gangmaker.
Dat ze nu ook in België datzelfde idee willen lanceren en daarbij aan Louis Talpe dachten is dus niet zo vreemd.
“ Paniek om Amerigo “
Louis Talpe heeft al altijd iets met paarden gehad.
Niet alleen in zijn jeugd was hij zot van paarden, nu nog altijd.
Dus nogal wiedes dat zijn Sinterklaasboek over een paard zou gaan.
Trouwens, Sinterklaas had er zelf ook één.
De tekeningen in het boek zijn van de hand van Ann De Bode.
In het interview dat we met Louis Talpe in Brussel hadden licht hij al een klein tipje van de sluier.
Wilt u meer weten, dan moet u in de Carrefour voor 12 euro Unilever producten kopen, of terug naar de lagere school gaan en daar het enige exemplaar uit hun bibliotheek zien te lenen.
Julie Taton (33) werd in 2003 tot Miss België gekroond.
En ondanks de Waalse uit Namur daardoor haar studies moest stopzetten, legde die beslissing haar geen windeieren.
Joviale Julie ging aan de slag als presentatrice bij RTL-televisie, waar ze al heel snel werd opgemerkt door onze zuiderburen, die haar voorstelden om ook voor de Franse nationale televisie programma's te presenteren.
Zo maakte ze ook daar carrière met presentatiewerk voor TF1, TMC, M6, France 2, France 3, NT1.
Sinds ze in april vorig jaar moeder werd van een zoontje ( Côme ) wil ze zich echter in de nabije toekomst meer en meer focussen op werk in eigen land.
“ Nicolas et le coffre magique” gaat over een weeskindje dat in het internaat boven op zolder een kist ontdekt, wiens inhoud haar leven totaal zal veranderen.
Het boek is geïllustreerd door Luciano Lozano.
We doen het interview met Julie in het Nederlands.
“Chapeau” dat ze dit wil en aandurft.
Opvallend ook hoe perfect tweetalig Marlène de Wouters , die de boekvoorstelling in Brussel enig mooi begeleidde, dan weer is.
Van beide boeken is zowel een Nederlandstalig als Franstalig exemplaar beschikbaar.
En, ook nog eens tweetalige versie van beide boeken.
Ook uitgenodigd op de boekvoorstelling in Brussel was Hilde Crevits.
De huidige minister van onderwijs gaf echter verstek.
Reden was de commotie die was ontstaan rond een artikel verschenen in de Standaard enkele weken terug, waarin het volgende stond : “Levensmiddelengigant Unilever deelt een gratis Sinterklaasboek uit in lagere scholen, geserveerd op een bedje van goodwill. Maar de vraag rijst of het niet gewoon subtiele reclame is. “
Waarop een reactie in hetzelfde artikel van Liselot Hudders, professor communicatiewetenschappen (Ugent) : ‘Enerzijds heeft het boek educatieve doeleinden, wat lovenswaardig is. Maar ze proberen ook kinderen op jonge leeftijd al subtiel vertrouwd te maken met hun merk. Door het verborgen karakter kan deze vorm van reclame als misleidend beschouwd worden, zeker omdat ze zich richten op zeer jonge kinderen die minder reclamewijs zijn.’
Toen een jonge journaliste gisteren op de boekvoorstelling Louis Talpe voor het VTM Nieuws confronteerde met een kritiek als deze, pareerde de kersverse "kinderboeken" auteur , slim als ie is, de vraag met een simpel maar veelzeggend antwoord : “ Denkt ge nu echt daar kinderen daar mee bezig zijn”.
(willy van bouchaute)
(foto's : anne-marie couliez)
Alle verdere info rond de sinterklaasboeken van Louis Talpe & Julie Taton op :
interviews met Louis Talpe & Julie Taton