Wedden dat u de middelste persoon op de foto ongetwijfeld meteen herkend.
Bij de andere twee ligt dat toch even moeilijker
Dat komt ervan als een mens ervoor kiest om liever in de schaduw dan in het volle zonlicht te staan.
Nochtans zijn het straffe “gasten” die hier Axelle Red flankeren.
Het haar van Fabienne , dat op zich al even fel rood kleurde als het logo van Radio 2, ging er zowaar nog wat intenser door gloeien.
De Hollandse Mary Boduin en Gentenaar Stefaan Fernande stonden vanavond voor één keer ook in de spotlights, en kregen na afloop precies dezelfde trofee als de Limburgse Axelle mee naar huis.
Radio 2 en Sabam for Culture bekronen hiermee jaarlijks zowel auteurs als componisten die heel wat hebben bijgedragen aan de Belgische muziekwereld.
“ De Eregalerij van de Vlaamse Klassiekers “ telt bij deze dus 3 zitjes meer.
Op de receptie achteraf geeft ze André Vermeulen een stevige knuffel.
Geen ander die de muziekscene van vroeger en nu zo goed kent als André.
En weinigen ook die hun bevindingen zo mooi kunnen verwoorden.
Woorden die zelfs een liedjesschrijfster als Mary Bodum weten te raken, blijkbaar.
Mary Vijg – zo heet ze in het echt – werd geboren in 1941 in Rotterdam, maar kwam al snel naar ons land om er in Brussel bij de Koninklijke Vlaamse Schouwburg zo'n 10 jaar lang als actrice op de planken te staan.
Nog later had ze als artistiek directeur de leiding over het “Mudra”, het ballet van Maurice Béjart.
Op het witte doek was ze intussen ook even te zien, in “Les Grandes Vacances “ , een film met Louis De Funès , waarin ze een rolletje speelt.
Maar haar grote passie was en is nog altijd “liedjesteksten schrijven”.
En daar zitten er paar stevige kleppers bij, zoals “Dag Vreemde Man “ en
“Gelukkig zijn “, waardoor er later met het zangeresje dat ze zong en niet eens kende (Ann Christy) een innige vriendschap ontstond.
Mary toert nu trouwens door Vlaanderen met “ Dat heet dan gelukkige zijn “ ,
een belevenistheater, waarin ze verhalen vertelt over die vriendschap, en waarbij ook de nummers zelf te horen zijn, gezongen door Natalie Schoonbaert aan de piano begeleid door Dirk Van Der Linden.
Mary werkte ook voor nog heel wat andere artiesten, zoals Gunther Neefs, Samantha, Johnny White, Udo, en voor Liliane Saint-Pierre.
Liliane bracht hier vanavond live het door Mary geschreven “ Sacha “.
Een nummer over homoseksualiteit uit 1989, toen nog alle deuren dicht waren.
In onderstaande video hebben we een kort interview met de Nederlandse tekstschrijfster die nu in Asse woont.
De grootste goochelaars verschijnen meestal met een hoge hoed op scène.
Niet zo bij Stefaan Fernande.
Een leuke pet is al voldoende om er de wonderbaarlijkste dingen uit te voorschijn te toveren.
Geen artiest in Vlaanderen die naam waardig, waarvoor de Gentenaar nog geen song zou hebben gecomponeerd of geschreven.
Het rijtje is eindeloos lang : Guido Belcanto, De Kreuners, Will Tura ,
2 Fabiola, Clouseau, Get Ready, Silver, Yasmine, Free Souffriau, Bart Kaëll, Els De Schepper...
Op zesjarige leeftijd zat hij al aan zijn orgeltje.
Toen hij twaalf werd schreef hij al Engelstalige liedjes.
Op zijn zestiende stond de teller al op 100.
Nu zijn er dat al bijna duizend.
Ooit probeerde hij het zelf op een podium, als toetsenist en tweede stem met zijn band “The Big Noise”, maar al even snel kwam hij tot de conclusie dat zijn echte roeping niet op maar naast datzelfde podium lag.
Na een eerdere nationale erkenning, ging zijn naam al snel internationaal.
Denk maar aan “Dum Tek Tek “, zijn nummer waarmee Hadise wereldwijd scoorde.
Er zijn ook niet veel Vlamingen die kunnen zeggen dat ze met hun nummer de Italiaanse hitparade aanvoerden.
Zijn “Impossibile” gezongen door Matteo Becucci kreeg dit moeiteloos voor mekaar.
“ Dat is de man !”, het vingertje van Stan Van Samang is helemaal terecht.
Voor Stan schreef Stefaan onder andere “ Scars” en “Welcome home”
De euforie bij Dana Winner , omdat ze vanavond zijn “Porselein” mocht zingen , spat hier zo van de foto af.
Fernande schreef het nummer in 1996 voor de betreurde Yasmine.
Ook voor Dana zelf schreef Stefaan een achttal liedjes, waaronder het knappe “ Kijk omhoog” uit 2006.
Dat Stefaan ondanks dit grandioos succes nog altijd zichzelf is gebleven, mag blijken uit onderstaand interview dat we donderdagavond in het Kursaal van Oostende met hem hadden.
“Axelle Red is de avond zelf niet beschikbaar voor interviews “ lezen we op onze persuitnodiging.
Dat is dan jammer, want we hadden onze, in het buitenland meest bekende, Vlaamse singer-songwriter en ook nog eens Unicef ambassadrice toch een paar prangende vragen willen stellen.
Al was dat op de receptie achteraf wellicht geen probleem geweest.
Maar goed, dat zijn de momenten waarop je artiesten maar best laat genieten na het dichtgaan van de gordijnen.
We kennen dat gevoel.
Fabienne Demal, zo heet ze in het echt, bracht vanavond enkele van haar grote hits , waaronder “Sensualité” (1993) live met een klein combo, en zichzelf begeleidend, nu eens aan het klavier, dan weer op gitaar.
Een beetje zonde dat hierbij het grote orkest onder leiding van Miguel Wiels niet werd ingeschakeld.
Gelukkig was dat wel het geval bij “Kennedy Boulevard “, de eerste single van Axelle uit 1989, waarmee de avond werd afgesloten in een apotheose met alle optredende artiesten : Clouseau, Stan Van Samang, Günther Neefs, Liliane Saint-Pierre, Willy Sommers, Free Souffriau, Dana Winner, Urbanus, Stef Kamil Carlens en Gene Thomas.
Pakkend was ook het eerbetoon aan de ons vorig jaar ontvallen artiesten : Tante Terry, Rita Deneve, Roland Verlooven en Wim Claes.
De avond werd gepresenteerd door Christel Van Dyck en Jelle Cleymans.
Met Jacky Lafon op de gastenlijst ziet de rode loper er toch altijd net iets anders uit.
Zeker nu ze ontdekt heeft waar zich de portefeuille van Koen Crucke bevindt.
Alle beelden van die rode loper krijgt u trouwens hieronder bij “Hier de Foto's “ te zien.
Wij speelden vooraf al eens met wat kleurtjes en kwamen zo bij de gedachte uit van : “Waarom hebben die pippo's (lees bobo's) van de nationale voetbalbond niet aan Stefaan Fernande gevraagd om het “ Rode Duivels “-lied te componeren?
Of aan Mary Boduin?
Mocht u dit een nobel idee vinden, zeker nu ,op deze internationale vrouwendag,
Me too !
(willy van bouchaute)
(foto's : ivan bracke)
De Eregalerij wordt nu zondag 11 maart tussen 13 u en 16 u integraal uitgezonden op Radio 2
Sfeerbeeld Rode Loper en interviews met Mary Boduin en Stefaan Fernande