Foto : Luc Colleman
En dat kleinste verschil heet Ilana.
Ilana Schelfaut is 24 , komt uit Boom , en is sinds zatrerdagnacht de nieuwe
Miss Fashion 2025.
Dat ze een heerlijk mooi snoetje heeft schreven we al in ons artikel over de persvoorstelling in juli in de 'RIS' Boutique in Zwijndrecht.
In onze top drie van favorieten hadden we ze niet opgenomen , omdat je , wanneer je in de reeks van kandidaten het nummer 1 meekrijgt , je meestal niet tot de grootste in lengte behoort .
Lengte , die een behoorlijk voordeel met zich meebrengt – zo niet een must - om het in de catwalk en modellenwereld ver te schoppen.
'Dat er behoorlijk wat Hollanders meedoen vanavond' hoorden we bij de receptie vooraf.
En dat dit toch een beetje vreemd was bij een Vlaamse Verkiezing.
' Niet erg ' , denken we zo bij onszelf , ' nu toch gans Afrika, een groot deel van Azië , en de helft van Oost-Europa hier toch al zit.
Waarom zouden dan pakweg een tiental Hollandse meiden niet mogen meedoen aan een Vlaamse verkiezing.
En die gaan bovendien eerstdaags toch allemaal weer naar huis.
Dat we er niets van verstaan ?
Ivan Heylen verstonden ze in de jaren zeventig met zijn 'Wilde Boerndochtere ' boven de Moerdijk ook niet.
Maar we spoelen eerst een aantal uren terug , naar 20 uur , het tijdstip waarop een jonge dame op het podium komt vertellen dat de show met een halfuur vertraging zal starten.
Een reden waarom dat zo is , wordt niet meegegeven.
Ietsje over half negen klimt Jeremy , presentator van dienst, het podium op.
' Wat is dat hier toch allemaal met die files in dit land ', zuchtte hij meteen het talrijk opgekomen publiek toe.
Er niet bij vertellend dat het net op hem was , dat die allemaal wat langer hadden moeten wachten.
Een Studio 100 artiest moet niet al zijn geheimen prijsgeven.
Geen ramp, want de openingsshow was er meteen één om in te kaderen , zoals alle andere defilés die nog zouden volgen.
Met de sierlijke handtekening van Lore Ven , die al jaren alle choreografieën voor Miss Fashion verzorgt.
Geen enkele toneelregisseur die betere en mooiere looplijnen uittekent dan Lore Ven.
Ook qua plaatsing en timing doen weinigen beter.
Misschien dat de stops in front van de jury een zevental seconden langer hadden mogen duren.
Al valt het dan weer te begrijpen dat de meeste kandidaten daar zo snel mogelijk weg willen.
Een tijdelijk instituut als een jury bij missverkiezingen is dan ook iets om bang voor te zijn.
Laten we ons hierbij bedienen van een metafoor.
Stel ik ben gitarist , en een beroemde band zoekt de meest geschikte gitarist om de internationale podia af te schuimen.
Laat me dan maar al direct hopen dat bij mijn auditie elk jurylid op zich competent genoeg is om te weten hoe een gitaar moet klinken , en ook hoe ze dient bespeeld te worden.
Zo niet is het niet de meest geschikte gitarist die hier straks wint , maar die met de mooiste gitaar.
Een goede verstaander heeft maar een half woord nodig.
We vragen ons dan ook , na urenlang videobeelden monteren , nog altijd af waarom een schoonheid als Kiara Dilliën , die bovendien nog het meest naturel en elegant over een catwalk loopt , niet eens de top 10 haalt.
Voor de rest was het alweer een top avond met een waaier aan defilés in schitterende kledij , begeleid door een quasi perfect geluid en beeld.
Jammer dat we u van de kroning geen beelden kunnen laten zien , te wijten aan een al te enthousiaste supporter – van uw dichtste familie moet ge het hebben – die op het cruciale moment door het beeld bleef lopen.
We steken de Eskimo (hallen) alweer voor een jaartje in de oven , en zetten de temperatuur op 180 graden Celsius.
De warmte zal iedereen deugd doen.
(willy van bouchaute)