Op 8 augustus zal het 35 jaar geleden zijn dat Michael Lanzo, toen nog Michael Landuyt genoemd, het licht zag.

Licht dat naarmate hij opgroeide meer en meer ging branden, maar dat af en toe wel eens durfde uit te waaien.

Maar zie  eind vorig jaar, toen hij  “ Belgium’s got talent “ won , flakkerde dat licht opnieuw op.

Zo fel zelfs  dat Michael het meteen maar “Het Nieuwe Licht” noemde, en ook  sinds vorige vrijdag , zijn gloednieuwe full-cd dezelfde naam meegaf.

Dat “ Nieuwe Licht “ laat hij vanaf nu nooit meer uitwaaien.

Je CD  “ Het Nieuwe Licht “ voorstellen in een zaak die de naam “ ’t Waaihof “ draagt, noemen we meer dan het lot tarten.

Het getuigt zelfs van enorme lef en zelfzekerheid.

Tijd dus om dat “ Nieuwe Licht “ eens onder de loep te leggen.

Maar niet alvorens u eerst bovenstaand beeld mee te  geven, waar Michael poseert met een aantal van zijn collega’s uit de muziekwereld.

En met Petra, ( 2-de van rechts ) , zijn grote voorbeeld, die aan haar kapsel te zien, een forse tegenwind moest trotseren om hier te geraken, in ’t Waaihof !

 


 

Het tijdstip om deze full cd uit te brengen kon niet beter worden gepland.

Met moederkesdag voor de deur is Michael Lanzo’s “ Het Nieuwe Licht “ het ideale geschenk.

Michael zette op de persvoorstelling in ’t Waaihof zijn eigen moeder alvast nu al in de bloemetjes.

De Cd zelf , die hem in primeur door zijn platenfirma ( CNR, de Vlaamse Sterren ) werd overhandigd hield hij toch nog  eerst wat in eigen hand.

 

 

Van Michael, hier geflankeerd door Vlaamse Sterren label manager Kim Biesemans en boekingsagent Patrick Vandewattijne met dochter Nicky, weten we al lang dat hij over een straffe stem beschikt.

Maar wat staat er nu zo al op die langverwachte full CD?

Zo maar liefst 13 nummers en 3 bonustracks, de koper wordt verwend!

De aanvangssong “ Vraag aan mij niet hoe” is  een cover van “ Lady in Blue” , een nummer  van Joe Dolan uit 1975 , en geschreven door het topduo  P.Yellowstone /Roberto Danova.

We hebben de beide versies eens naast mekaar gelegd, en komen tot de vaststelling dat Michael  de song ruim zo goed brengt als de wereldberoemde Ier.

Ook  qua timbre en toonhoogtes liggen beide stemmen heel dicht in dezelfde buurt.

Prima start van de Cd-dus.

“Amore Mio” is een feestelijk uptempo nummer waaraan ook Romeo Chris Van Tongelen meeschreef.  Het instrumentaal  intro’tje bevat een paar dissonanten, die later in het nummer zelf ook een paar keer terugkeren, maar het went wel.

“Zweef mee naar morgen” ( Canta y No Llores ) is een meezinger van formaat.

Ronnie Ruysdael  zal er niet van wakker liggen dat zijn “ Ayayayay, laat u maar horen “ hier een ietwat subtielere titel meekreeg, en ook nog eens braver wordt gezongen.

 

 

De titelsong “ Het Nieuwe Licht “ staat als vierde op de Cd.

Laten we dit maar al meteen een typisch Michael Lanzo nummer noemen.

Naarmate het nummer vordert  trekt Michael hier voluit alle registers open.

Eens dit gebeurt komt het backing koortje aansluiten met de fabelachtige stemmen van Nadia Mampaey, Sharona Marijnissen en Manfred Jongenelis, wat meteen voor kippenvelmomentenzorgt.

Al we de intro voor het eerst horen, wanen we ons even in  de jaren zestig en zien we zo ene Udo Jürgens voor ons aan de piano zitten.

Met klassiekers als “Granada” en “Mama” , die op plaats 5 en 6 staan scoor je sowieso, en zeker als je Michael Lanzo heet.

“  Hoog in de hemel “ is opgedragen aan mijn mémé en pépé, zo  verklaart Michael in het bijgevoegde boekje, dat  alle songteksten en allerlei info bevat.

Met Dromen (Funiculi, Funicula van Luigi Denza )  gaan we op de Lotti en Pavarotti-toer., maar hier heel wat minder uitgesproken klassiek gezongen.  Een feestnummertje dus.

“ Een vriend is nooit alleen “ . De titel klinkt misschien een beetje vreemd, maar het nummer zeker niet.  Richard Rogers en Oscar Hammerstein schreven hun “ You ‘ll never walk alone” in 1945, net na afloop van wereldoorlog twee,  voor de musical Carousel.  Ontelbare artiesten hebben dit “Liverpool” lijflied al gecoverd, en nu dus ook Michael Lanzo.

“Ik kom toch steeds weer hier terug”

De tautologie in de titel ( weer en terug ) stoort ons een beetje, maar goed we zijn met muziek bezig.

Het nummer is van de hand van Paul Vermeulen, Chris Van Tongelen, Peter Van Noort en Patrick Van Dijk, het viertal dat ook “Duizend Nachten, Duizend Dromen” voor Elke ( Taelman ) schreef.

In onze ogen , één van de mooiste liedjes op deze full-cd.

 


 

“ Dit was de plek “ is niet zozeer een nummer dat makkelijk verteerbaar is , omwille van zijn tamelijk ingewikkelde arrangementen en dito zang-lijnen.

Maar bij zoiets kan Michael het best met zijn muzikale kwaliteiten pronken, want hier gaat hij met zijn stem vaak naar eenzame hoogtes, waar niet te veel anderen komen. Laat staan overleven.

Dat het nummer bij Michael privé ook heel wat herinneringen oproept maakt de beleving nog extra intenser.

Met “ Valencia “ kunnen we de castagnetten bovenhalen , al zijn die hier in de Spaanse kast blijven zitten.  Geef ons toch maar de versie van de enige echte Eddy Wally.

Ik hoop dat ze in home Bloemenweelde snel zijn bril terugvinden, zodat hij dit lezen kan.

Met plezier gedaan, Eddy.

“ Wie ben ik “ is, voor de bonus tracks er aan komen, het laatste nummer op de Cd.

Dit is een duetje met Petra ( De Steur ) , waar Michael in zijn jeugd altijd heeft naar opgekeken.

Waarom is ons nog altijd niet duidelijk, maar we zullen het hem eens vragen.

Van sommige duetten zegt  men in  het vakjargon dat de beide stemmen  goed  “ blenden”

( samengaan, zoals in een blender ) , hier hebben we dat toch wat minder.

Daarvoor liggen, in onze ogen, Michaels en Petra’s stem qua timbre te dicht bijeen.

Als bonustracks is gekozen voor “Schlagerfantasia” , waarbij  een aantal teksten van bekende artiesten door de klassieke molen worden gehaald, “Ik go Je olsan geirne  zien “ , een Dolly Parton song in het Izegems, en uiteraard “ You raise me up “, alle Michael Lanzo fans wel bekend.

De gloednieuwe full-cd “ Het Nieuwe Licht “ van Michael Lanzo is een absolute aanrader voor al je geluidsdragers .

Een dikke pluim ook voor de prachtige productie van het integrale album.

( willy van bouchaute )

( foto’s : catherine lamont )